۱۳۸۹ دی ۱۰, جمعه

جمع‌بندی حرف‌های مطرح شده درپست چرا مدیریت رسانه می‌خوانم

درود
در مجموع 10 نفر در این پست اظهار نظر کردند و این 10 بند خلاصه صحبت همه دوستان است. در انتها هم نظر خودم را آوردم.
1. برخی از کلاس‌های این دوره چیز زیادی برای همکلاسی‌ها نداشته است.
2. برای حضور در کلاس‌های اساتید ترم آینده باید برنامه‌ریزی کنیم. بایستی برایندی از درخواست‌های‌مان از اساتید داشته باشیم و اساتید با ما هماهنگ شوند. خلاصه این که به این سوال پاسخ دهیم: این کلاس چه چیزی برای ما دارد؟
3. برای سرفصل‌‌های درسی نیاز به مطالعه کتاب‌ها فراوانی از طرف دوستان احساس نمی‌شود. البته احساس ضعف در تسلط به منابع اصلی وجود دارد که دوستان در زمانی که صلاح بدانند آنها را مطالعه خواهند کرد.
4. صحبت و اصرار مبنی بر حذف صفحه‌هایی از کتاب در شان دانشجوی ارشد نیست.
5. گویا ارتباط موثری در طول این دوره بین ما برقرار نشده است. لازم است بر روی ارتباط مثبت و موثرتر تلاش کنیم.
6. کلاس‌های که با خاطره‌گویی و صرف وقت می‌گذرند مورد پذیرش دوستان نیست.
7. از نظر برخی از دوستان خواندن برای امتحان و خواندن برای یادگیری متفاوتند و تا حد ممکن باید خواندن برای امتحان را محدود کرد.
8. تحمیل بسیار خواندن مورد قبول تعدادی از دوستان نیست.
9. تعدادی از دوستان از کیفیت این دوره راضی نبودند و بر این تصور هستند که می‌شد از همین اساتید استفاده بهتری برد.
10. به حرف همدیگر علاوه بر شنیدن گوش هم بدهیم.

اما آن چه که در ادامه آمده است صرفا نظر شخصی من است.
1. در آموزش هنر و فن مصاحبه می‌گویند باید کاری کرد تا طرف خود واقعی‌اش را نشان دهد. یکی از این راه‌ها عصبانی کردن مصاحبه شونده است. حرکت من در مقابل خانم بهرامی در این راستای بود. مطمئنا بیش از حد ساده‌انگارنه است که گمان کنیم سرکار خانم بهرامی با گفتن و اشاره بنده ماده درسی را اضافه کنند. ایشان سال‌هاست در این قامت مشغول تدریس هستند و بهتر از هر کسی می‌دانند چه کنند و مطمئنا به سخن دانشجویی که وجود منابع دیگری را به استاد یادآوری می‌کند توجهی نخواهد کرد. اما من اصرار کردم تا عکس‌العمل دوستان را ببینم. شد آنچه که شد و توضیح بیشتری لازم نیست. اصولا آدم‌ها خود واقعی‌شان را در رانندگی هم نشان می‌دهند. ادب مرد (همچنین زن) به ز دولت اوست.
2. موضوع خودشیرینی برای اساتید با توجه به موقعیت بنده به خودی خود جای صحبت ندارد. برای حضور در این دوره‌های آموزشی علاوه بر هزینه‌های معمول، بنده هزینه فرصت بالایی پرداخت می‌کنم. این را بگذارید کنار فشار کمرشکن زندگی در تهران امروز. مطمئنا کسی که 3 سالی هست زیر بار زندگی رفته و در این مدت تنها پناهش خودش بوده و همسرش احتمالا انقدر عاقل هست که برای تلف کردن وقت از کار و پول درآوردن نزند که راهی دانشگاه شود. در این فضا شنیدن کلمه ایده‌آل گرا مانند یک فحش می‌ماند. اتفاقا گمان می‌کنم واقعگرا هستم. سردبیری یک روزنامه، مدیریت یک کارگاه تولید محتوی، خبرنگاری و نویسندگی، سردبیری یک سایت، سردبیری یک مجله دو ماه‌نامه، دبیری یک هفته‌نامه الکترونیک و کار به عنوان مجری و همکار در چندین همایش احتمالا کمی واقعیت کار را به من نشان داده است. و گرنه باید گفت تا این جا بسیار خوش شانس بوده‌ام.
3. من خودم را کوچکترین عضو کلاس می‌دانم و به عنوان برادر کوچکتر باید عرض کنم بسیاری از این اساتید (نه صرفا اساتید همین دوره که گذشت) را با پول‌های زیادی برای آموزش به شرکتمان آورده‌ایم. برای برخی از اساتید و برای نصف روز حضور تا حدود یک میلیون تومان هم پرداخت کرده‌ایم. با یک دو دو تا چهار تا درک می‌کنید که اصرار من برای استفاده بیشتر از اساتید چیست.
4. استاد آئینه تمام نمای کلاس است. اگر ما بخواهیم که استاد بیاید و حرف خودش را بزند و برود، می‌شود آن چه که شده است. تصور من از دوستان تصور دانشجویانی والا (نه صرفا درسخوان) است. برای ما پسندیده نیست که در جوی که برخی از اساتید ایجاد می‌کنند فرو برویم و خدای نکرده با خوف و رجا بر سر کلاس‌ها بنشینیم. برای من یکی نمره کمترین ارزش را دارد. من احساس می‌کنم در حوزه رسانه‌ها و مدیریت رسانه‌ها کار فراوانی وجود دارد. احساس می‌کنم بین حرف و عمل فاصله زیاد است. برای نمونه به همایش‌های مختلف سر بزنید و بینید که همه از چه آرمان‌هایی می‌گویند آن وقت محل کارتان را هم بگذارید جلوی چشمتان و مقایسه کنید. ایمان دارم که علوم انسانی غربی  ارتباط نزدیکی با واقعیت زندگی غربی دارد و ما به عنوان عضوی از جامعه علمی ایران بایستی به کمک هم به تولید محتوی متناسب برای زندگی ایرانی بپردازیم و صرفا حفظ مطالعات غربی دردی از ما را دوا نخواهد کرد. بهترین ابزار ما همین کلاس‌ها و همین اساتید هستند.
5. خدا وکیلی چند بار پیش آمده که مجبور نشده باشید و یک کتاب قطور و سنگین را خوانده باشید؟
6. حرف آخر هم این که زندگی هر یک از ما آنقدر ارزشمند هست که با حضور در کلاس‌های بی‌مصرف هدر برود.

۱۳۸۹ دی ۸, چهارشنبه

فایل تحلیل آماری

عرض سلام و ادب و احترام
فایل تحلیل آماری spss که در کلاس روش تحقیق توسط آقای اخوان ارائه شد برای من ایمیل کرد و از بنده درخواست کرد (به علت سفر خارج از کشو و ذیق وقت) برای دوستانی که به این فایل نیاز دارند ایمیل کنم، دوستانی که به این فایل نیاز دارند اعلام کنند.

کلاس زبان شنبه تشکیل نمی‌شود

درود
دوستان!
آقای دکتر منصوریان به من گفتند کلاس روز شنبه تشکیل نمی‌شود. برای امتحان هم تا همان مطالب جلسه پیش برای مطالعه کافی است.
اما کار کلاسی؛ ترجمه مقاله‌ها و اصل آنها را پرینت بگیرید و در روز امتحان به استاد تحویل بدهید. لطفا فایل ترجمه و اصل مقاله را هم به بنده تحویل بدهید تا آنها را روی یک CD رایت و در اختیار استاد قرار دهم.
و نحوه محاسبه نمره‌ها؛ 3 نمره ترجمه مقاله، 2 نمره کوئیزها، 1 نمره حضور و 14 نمره امتحان نهایی.
امتحان نهایی هم شامل این موارد است: ترجمه،درک مطلب، لغت، نگارش به زبان انگلیسی.
آقای دکتر از کوئیز‌ها راضی بودند و احتمالا 2 تا از نمره‌ها حذف شوند. گفتند مثل کوئیزها و قوت همیشگی مطالب را مرور کنیم.
در پایان این که استاد از دوره راضی بودند و گفتند دوره خوبی بود و برای همه ما آرزوی موفقیت کردند.
لطفا چند روز قبل امتحان به من یادآوری کنید روز امتحان را به استاد یادآوری کنم.

۱۳۸۹ دی ۷, سه‌شنبه

نخستین همایش "رسانه‌های اجتماعی و کتاب" برگزار می‌شود

همایش "رسانه‌های اجتماعی و کتاب" با سخنرانی و ارائه مقاله استادانی چون مسعود کوثری، محمد سلطانی فر، حسینعلی افخمی و ... توسط سوره مهر برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، این همایش در راستای هم اندیشی و ارائه راهکارها در باره چگونگی استفاده و بهره‌گیری از رسانه‌های اجتماعی در بحث کتاب و کتابخوانی با حضور استادان دانشگاه و پژوهشگران این حوزه برگزار می‌شود.
اولین سخنران این همایش مسعود کوثری استاد دانشگاه تهران است که با موضوع "شبکه‌های اجتماعی، اجتماعات تفسیری و رمان‌خوانی در ایران" به ارائه سخنرانی می پردازد.
 "نقش رسانه‌های اجتماعی در ترویج کتابخوانی" عنوان سخنرانی محمد سلطانی فر است و حسینعلی افخمی استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی هم با موضوع "جایگاه نقد و معرفی کتاب در رسانه‌های اجتماعی" سخنرانی خواهد کرد.
 همچنین در این همایش دو مقاله با عناوین "رسانه‌های اجتماعی و کتاب؛ بازگشت عموم و بازنشر کتاب" و "شبکه‌های اجتماعی کتاب‌محور و ارائه راهکارهای بومی" توسط جواد افتاده و ابراهیم اسکندری پور پژوهشگران حوزه رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌شود.
 سخنرانی محمد سلیمانی‌نیا فعال حوزه نشر و رسانه‌های اجتماعی با موضوع "کاربرد شبکه های اجتماعی برای ناشران ایرانی" از دیگر بخش‌های این همایش است.
 بر همین اساس طی فراخوانی از علاقه مندان این حوزه دعوت شد در این زمینه مقالات خود را ارائه دهند که در این مدت مقالات متعددی ارسال شد که تعداد 6 عنوان از این مقاله ها در فصلنامه "کتاب مهر" که همزمان با این همایش منتشر می شود ارائه شده است.
 "ویکی‌ها و تولد نسل جدیدی از کتاب" از محمد مهدی مولایی، "فعالیت‌های گروهی کتاب‌محور در شبکه های اجتماعی مجازی" از علی اکبر اکبری‌تبار و "شبکه های اجتماعی؛ پیدایش و تحولات" از مرضیه خلقتی به همراه دو مقاله فوق در این فصلنامه ارائه شده است.
 همچنین دو عنوان مقاله "چالش‌ها و فرصت های رسانه های اجتماعی" از آندره کاپلن و مایکل هانلین و "تداوم و تغییر در رسانه های اجتماعی" از برنی هوگان و انابل کوان هسه هم که درباره آخرین دیدگاه ها در زمینه نقش رسانه های اجتماعی است ترجمه و در این فصلنامه منتشر شده است.
 همایش "رسانه‌های اجتماعی و کتاب" ساعت 14 تا 18 سیزدهم دی ماه در تالار مهر حوزه هنری به نشانی خیابان حافظ ،تقاطع سمیه ، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید

برای بحث امتحانات پیشنهاد می‌کنم این مطلب را بخوانید. داستان ریشه‌دارتر از این حرف‌هاست. به نوعی این خانه از پای بست ویران است.

۱۳۸۹ دی ۶, دوشنبه

چرا من مدیریت رسانه می‌خوانم؟

دوستان و همکلاسی‌های من
در صورت تمایل و احیانا داشتن فرصت به این موارد فکر کنید. شاید باب بحثی باز شد که لااقل خیر دنیا در آن بود.
1. آیا همان طور که رسانه‌ها امتداد حواس انسانی هستند، مقطع لیسانس هم ادامه دبیرستان، فوق لیسانس ادامه لیسانس و دکتری ادامه فوق لیسانس است، فقط با تغیییر ظاهر؟ در واقع دانشگاه یک مهد کودک بزرگتر است که فقط به جای بچه‌های معصوم آدم بزرگ‌ها به آن می‌روند؟
2. آیا ما که با هزینه فرصت بالایی به دانشگاه آمده‌ایم از تعطیل شدن کلاس‌هایی که قرار است محل درس و بحث شود خوشحال شده و بال درمی‌آوریم؟ یا اگر کلاس تعطیل نشد برای تعطیل شدن کلاس‌ها چانه می‌زنیم؟
3. آیا درس را نخوانده بلد بودن افتخار است؟ آیا باید با هزاران دلیل نخواندن کتاب‌های مهم ارتباطی و مدیریتی را به زمانی دیگر موکول کرد؟ 
4. آیا اگر مجبور نشویم که این کتاب‌ها را بخوانیم مطمئنا در زمان دیگری خواهیم خواند؟
5. آیا به راستی ما آینده سازان رسانه‌های این مرز پر گهر هستیم یا خودمان هم از این حرف خنده مان می‌گیرد؟
6. آیا به راستی استاد و دانشجو صنفی هستند که دو طرف از کم فروشی راضی هستند؟
7. آیا اگر استاد به ما کم فروخت ما بایستی راضی باشیم و صدایش را هم درنیاوریم که می‌شد کارهای دیگری هم کرد؟ استاد احتمالا خبری از کتاب‌های مرجع ندارد و ممکن است با تذکر یک دانشجو یادش بیاید؟
ممنون

۱۳۸۹ دی ۴, شنبه

ليست دروس ترم بعد

1.مديريت استراتژيك: دكتر ابويي
2.مديريت اسلامي: دكتر تسليمي
3.حقوق ارتباطات: دكتر نعمتي
4.مباني خبر در راديو تلويزيون: دكتر بني هاشمي
5.مديريت ارتباطات و رقتار سازماني: دكتر روشندل
6.نظريه هاي انتقادي در ارتباطات جمعي: دكتر دهقان

تمام كلاسها مانند ترم پيش در روزهاي شنبه،يكشنبه و دوشنبه بسته شده.
ساعتهاي تشكيل كلاسها هنوز مشخص نيست.
اگر دوستان پيشنهاد،يا انتقادي در مورد چينش كلاسها دارند اعلام كنند كه تا فرصت هست پيگيري شود.
"احتمالا تا پايان اين هفته يا نهايتا هفته بعد ليست دروس براي انتخاب واحد(يا اطلاع رساني) روي برد زده مي شود"(خانم نجفي)

ته نوشت: دوستاني كه فايل تايپ فارسي آقاي قرباني را نخوندن،مي تونن از اين سايت استفاده كنند و ديگه هم لازم نيست اون فايل رو بخونن.

۱۳۸۹ دی ۳, جمعه

یارانه برای هنر!

درود
از دوستان و همکلاسی‌های عزیز دعوت می‌کنم دراین بحث شرکت کنند.

مقاله‌ی علمی کودکان دبستانی انگلیسی در ژورنال علمی و حکایت ما

امروز خبری در بخش خبری یاهو گنجانده شده بود که خیلی جالب بود و البته ناخودآگاه، همگی ما را به فکر فرو خواهد برد. ماجرا از این قرار است که کودکان ۸ تا ۱۰ سال در مدرسه‌ی Blackawton در Devon انگلستان به همراه معلم خود آقای Strudwick و یک محقق از دانشگاه کالج لندن، بر روی زنبورها به عنوان جانوران هوشمند شروع به فعالیت می‌کنند و فرضیات و آزمایش‌های خود را در قالب بازی با رنگ و میزان توجه زنبورها به رنگ‌ها به انجام می‌رسانند. ماحصل این فعالیت آنها، انتشار مقاله در یک ژورنال معتبر بیولوژی مربوط به انجمن سلطنتی انگلیس و به نام خود بچه‌هاست.
چندین نکته ی جالب و آموختنی در این مقاله که می‌توانید از اینترنت آن را دانلود کنید (پی‌دی‌اف) وجود دارد که واقعاً به نوعی درس عبرت برای ماست. اول و مهم‌تر از همه اینکه، برعکس برخی از اساتید گرامی(!) مقاله کپی نیست! دوم اینکه در مقاله هیچ گراف و شکل کامپیوتری وجود ندارد و همه ی نمودارها و جداول با دست و مداد رنگی توسط خود بچه ها نقاشی یا نوشته شده‌اند که نمونه ی آن را در مقاله می‌بینید.
همچنین برخلاف بسیاری دیگر از اساتید گرامی، اولین نویسنده ی مقاله، نام مدرسه است و اسم بچه‌ها نیز به ترتیب الفبا در مقاله ذکر شده است. جالب تر اینکه معلم مدرسه بر همین اساس نفر یکی مانده به آخر شده است و نفر آخر هم آقای lotto که محقق دانشگاه بودند است.
در نتیجه‌گیری مقاله، نکته ی مهم اثر نهایی خود دانش آموزان بوده است و در واقع خود کودکان نتیجه گیری را نوشته‌اند «ما فهمیدیم که زنبورها می‌توانند با ترکیبی از رنگ گل‌ها و رابطه‌ی مکانی خودشان به سمت گل‌ها بروند. همچنین ما فهمیدیم که علوم خیلی جالبه چون می‌شود چیزهایی را پیدا کرد که کسی قبلا در مورد آنها چیزی نمی‌دانسته».
ولی شخصا به خیلی چیزها افسوس خوردم و سیلی از خبرها و شنیده‌های قبلی در ذهنم مرور شد...

۱۳۸۹ آذر ۲۶, جمعه

فراخوان مقاله همایش سراسری دانشگاه الزهرا (س) با موضوع «سواد اطلاعاتی»

دوازدهمین همایش سراسری انجمن علمی دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا (س) با موضوع «از آموزش کاربران تا سواد اطلاعاتی»، اردیبهشت ماه 1390 برگزار خواهد شد.
به گزارش لیزنا، دوازدهمین همایش سراسری انجمن علمی دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا (س) با موضوع «از آموزش کاربران تا سواد اطلاعاتی» در اردیبهشت ماه 1390 برگزار خواهد شد.

محور های موضوعی همایش شرح زیر است:
الگوها و استانداردهای سواد اطلاعاتی
سیر تحول آموزش کاربران و سواد اطلاعاتی
نقش سواد اطلاعاتی در یادگیری مادام العمر
جایگاه سواد اطلاعاتی در جامعه اطلاعاتی ،
نقش کتابداران در آموزش و توسعه سواد اطلاعاتی
زیر ساخت های لازم جهت توسعه فناوری های سواد اطلاعاتی
سواد اطلاعاتی در کشورهای در حال توسعه

علاقه مندان می توانند چکیده اثر خود را تا اول بهمن 1389 به آدرس پست الکترونیکی Hamayesh12@gmail.com ارسال نمایند. زمان اعلام پذیرش چکیده مقاله 20 بهمن 1389 خواهد بود.
لازم است، نویسندگان آثار پذیرفته شده، متن کامل مقاله خود را تا 10 فروردین 1390 به دبیرخانه  همایش ارسال نمایند، نتایج داوری متن کامل آثار ارسالی نیز 25  فروردین 1390 اعلام خواهد شد.
علاقه مندان می توانند در صورت داشتن هرگونه سوال با شماره تلفن 09360174402 تماس حاصل نمایند.
گفتنی است زمان دقیق برگزاری همایش متعاقبا اعلام خواهد شد.

چیزهای به درد بخور دانشگاه برای همه

درس‌هایی که برای بازی زندگی باید یاد گرفت
گرگوری منکیو

مترجم: جعفر خیرخواهان
من استاد اقتصاد در دانشگاه‌هاروارد هستم که هر پاییز به حدود 700 دانشجوی سال اولی اقتصاد مقدماتی درس می‌دهم و وظیفه دوست‌داشتنی خوشامدگویی به آنها را بر عهده دارم.



امسال نخستین فرزندم را نیز به دانشگاه فرستادم که باعث شد این دو پرسش برایم مطرح شود: دانشجویان باید چه چیزهایی یاد بگیرند؟ و برای درک اقتصاد جدید و آماده شدن در دنیای جدید چه نوع مبانی مورد نیاز است؟
توصیه‌هايی که در ادامه آورده‌ام برای دانشجویان از هر سن و سالی است:
مقداری علم اقتصاد بیاموزید: حدس می‌زنم که می‌دانستید ابتدا می‌خواهم چنین توصیه‌ای بکنم. شاید فقط سعی دارم از سهم بازار حرفه خویش حفاظت کنم، اما امیدوارم کاری بیش از این انجام داده باشم. اقتصاددان بزرگ آلفرد مارشال، علم اقتصاد را «بررسی رفتار نوع بشر در امور معمول زندگی» تعریف کرد. وقتی دانشجویان دانشکده را ترک می‌کنند امور معمول زندگی، مهم‌ترین دغدغه آنها خواهد بود. اگر اقتصاد در حال احتضار کنونی، آن طور که برخی اقتصاددانان از آن هراس دارند به دهه از دست رفته تبدیل شود، بسیار مهم خواهد بود که برای آن شرایط آماده شده باشیم.
هیچ جایی برای آماده شدن بهتر از کلاس درس اقتصاد مقدماتی نیست. چنین کلاسی به دانشجویان کمک می‌کند تا تندباد نیروهایی که اطرافمان می‌چرخند را درک کنیم. مطالب این کلاس مهارت‌های تحلیلی دقیقی به ما می‌دهند که در دامنه گسترده‌ای از مشاغل به کارمان می‌آید و دانشجویان را شهروندان بهتری می‌سازد که برای ارزیابی ادعاهای سیاستمداران رقیب آماده می‌شوند.
برای آنهایی که دانشکده را پشت سر گذاشتند هم هنوز خیلی دیر نیست. یک کتاب درسی اقتصادی را انتخاب کنید (کتاب من انتخاب خوبی خواهد بود) و متوجه خواهید شد که چیزهای بسیار بیشتری از آنچه تصور می‌کردید یاد گرفته‌اید.
آیا با این حرف‌ها قانع نشده‌اید؟ حتی اگر شما یک فرد بدبین نسبت به رشته اقتصاد هستید، همان طور که عده‌ای این طور هستند، دلیل نفع‌طلبانه دیگری برای خواندن اقتصاد وجود دارد. جان رابینسون اقتصاددان فقید زمانی گفت یک هدف از یادگیری اقتصاد این است که اقتصاددان‌ها نتوانند سرتان کلاه بگذارند.
مقداری علم آمار بیاموزید: سرفصل دروس ریاضی دبیرستان وقت بسیار زیادی از دانشجو را در موضوعاتی مثل هندسه اقلیدسی و مثلثات می‌گیرد. برای یک شخص معمولی، اینها تمرینات مفید فکری هستند، اما کاربرد اندکی در زندگی روزانه دارند. اگر دانشجویان مقدار بیشتری آمار و احتمالات یاد بگیرند، کمک بسیار بیشتری به آنها خواهد شد.
یکی از چیزهایی که عصر مدرن کامپیوتری به هر کسی داده است داده‌ها هستند. داده‌های بسیار فراوانی داریم، اما فرق بسیار زیادی بین داشتن داده‌ها و یادگرفتن از آنها وجود دارد. به همه دانشجویان توصیه می‌شود که یک یا چند درس آمار انتخاب کنند دست کم مطالبی که در دبیرستان یاد گرفته‌ا‌ند روزآمد می‌شود. مقداری فاینانس یاد بگیرید: با توجه به طرح‌های بیمه‌ای و مشکلاتی که در برابر تامین اجتماعی قد علم کرده است، آمریکایی‌ها درگیر آینده مالی خود هستند، اما آیا آنها برای این وظیفه آماده شده‌اند؟
معدود دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل دبیرستانی وجود دارند که به ابزارهای ضروری برای انتخاب‌های هوشمندانه مجهز باشند. حقیقتا بیشتر دانشجویان ورودی برای مثال فرق بین سهام و اوراق قرضه، اینکه دارایی‌ها چه ریسک و بازده‌ای ارائه می‌دهند و بهترین روش مدیریت کردن این ریسک‌ها چیست را نمی‌دانند. شواهد بی‌سوادی مالی زمانی خیلی خوب دیده می‌شود که برخی شرکت‌ها متورم می‌شوند. بیشتر کارمندان شرکت‌ها حال چه انرون باشد یا لمان برادرز، اغلب بخش زیادی از ثروت خود را صرف خرید سهام یک شرکت می‌کنند. آنها اعتنایی به نخستین درس فاینانس نمی‌کنند که متنوع ‌کردن دارایی یک نهار رایگان به ما می‌دهد. با این کار ریسک کاهش می‌یابد بدون اینکه بازده انتظاری پایین بیاید.
رفتن به دانشکده یک سرمایه‌گذاری با بازده بالا است. شکاف بین دستمزدهای فارغ‌التحصیلان دانشکده و دستمزد کسانی که دیپلم دبیرستان دارند اکنون به بالاترین مقیاس تاریخی خود رسیده است. اگر آنهایی که مدرک دانشگاهی دارند شروع به مدیریت درآمدهای خویش به نحو هوشمندانه کنند، نیاز به مطالعه مبانی تصمیم‌گیری مالی دارند.
مقداری روانشناسی یاد بگیرید: اقتصاددانانی مثل من اغلب وانمود می‌کنند که مردم عقلایی رفتار می‌کنند. یعنی فرض می‌شود مردم با دقت ریاضی بهترین کاری که می‌توانند برای رسیدن به اهداف خود بکنند را انجام می‌دهند. یک مقدار روانشناسی مفید است تا پادزهری به افراط‌گری اقتصاد کلاسیک باشد. چنین درسی، نواقص در عقلانیت انسان شامل خود من را آشکار می‌سازد.زمانی که دانشجو بودم توجهی به این درس نداشتم. من هرگز یک کلاس روانشناسی را در دوره کارشناسی نگذراندم، اما پس از پیدایش اقتصاد رفتاری که روانشناسی را وارد اقتصاد کرد، من آن اشتباه را اصلاح کردم. چندین سال قبل، که عضو هیات علمی‌هاروارد بودم، کلاس روانشناسی مقدماتی که استیون پینکر تدریس می‌کرد را ارزیابی کردم. من نمی‌دانم آیا با این کار اقتصاددان بهتری شدم یا خیر، اما مطمئن هستم که مرا اقتصاددانی متواضع‌تر ساخت و گمان دارم که انسان بهتری نیز شده‌ام.
توصیه را نادیده بگیرید هر طور که صلاحتان است عمل کنید: بزرگسالان از هر رنگ و نژادی توصیه به این می‌شوند که عزم تحصیل در دانشگاه داشته باشید. آنهایی که خانه را ترک می‌کنند و نخستین سال دانشکده را شروع می‌کنند باید به غریزه و احساسات خود گوش فرا دهند، شرایط را بسنجند، به تامل و سبک سنگین کردن بپردازند و در نهایت از غریزه و احساسات خود پیروی کنند.
نکته قطعی درباره آینده این است که به هیچ وجه قطعیت ندارد. من نمی‌دانم فارغ‌التحصیلان دانشکده در چهار سال بعد جذب چه صنایع نوظهوری خواهند شد و هیچ کس دیگری هم نمی‌داند. نسل بعدی اقتصاد مخصوص خودشان را شکل خواهند داد. همان طور که بیل گیتس و مارک زاکربرگ جوان، اقتصاد ما را شکل می‌دهند. آنهایی که اکنون بار و بندیل خود را بستند، کتاب‌های درسی را می‌خرند و هم‌اتاقی‌ها را می‌بینند آینده را در دستان خود دارند. هر سال وقتی که من بیش از 700 دانشجوی مشتاق در نخستین روز کلاس را ورانداز می‌کنم، این منظره به من خوش‌بینی درباره مسیر آینده می‌دهد.
منبع: نیویورک تایمز 

۱۳۸۹ آذر ۲۴, چهارشنبه

یک پایان دردناک بهتر از یک درد بی‌پایان است

خداوندا
ما را جزو یاران راستین حق قرار بده

مرز در عقل و جنون باریک است
کفر و ایمان چه به هم نزدیک است
عشق هم در دل ما، سردرگم
مثل ویرانی و بهت مردم
گیسویت تعزیتی از رویا
شب طولانی خون تا فردا
خون چرا در رگ من زنجیر است
زخم من تشنه‌تر از شمشیر است
مستم ازجام تهی حیرانی
باده نوشیده شده پنهانی
عشق تو پشت جنون محو شده
هوشیاری است، مگو سهو شده
من و رسوایی و این بار گناه
تو و تنهایی و چشم سیاه
از من تازه مسلمان بگذر
بگذر از سر پیمان، بگذر
دِین دیوانه به دین، عشق تو شد
جاده‌ی شک به یقین عشق تو شد
مستم ازجام تهی حیرانی
باده نوشیده شده پنهانی…
مرز در عقل و جنون باریک است
کفر و ایمان چه به هم نزدیک است

۱۳۸۹ آذر ۲۲, دوشنبه

برنامه امتحانی

نام درس تاریخ امتحان ساعت روز
افکار عمومی 25/10 8 شنبه
مدیریت عمومی 27/10 8 دوشنبه
ارتباطات انسانی 29/10 8 چهارشنبه
زبان تخصصی 2/11 8 شنبه
ارتباط جمعی 4/11 8 دوشنبه
روش تحقیق 6/11 8 چهارشنبه
بنیادهای علم سیاست 9/11 8 شنبه

۱۳۸۹ آذر ۱۹, جمعه

بنگاه کاریابی رسانه

بعضی وقت‌ها ایده ساده است، اجرایش هم ساده. فقط یک فرد خوش‌ذوق می‌خواهد که آن را اجرا کند: بنگاه کاریابی رسانه.
در این وبلاگ، کارفرماهای رسانه‌ای و رسانه‌ای‌های جویای کار می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
وقتی درس ما تمام شود، مشاغلی مانند معاونت نیروی انتظامی و هما و بانک ملت احتمالاً دیگر در دسترس نباشند! پس مطلب را منتشر کنید، یا به قول گودری‌ها «‌هم‌خوان» کنید، تا پخش بشود و یک بنگاه حسابی از آن در بیاید. دور نیست روزی که خودمان هم به سراغش برویم :دی

۱۳۸۹ آذر ۱۸, پنجشنبه

برگزاری دو نشست: ویکی لیکس و دیپلماسی2

"به زودی دو نشست تخصصی در مورد ویکی لیکس و دیگری در مورد دیپلماسی دو توسط گروه پژوهش های رسانه ای مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار می شود."
به گزارش اختصاصی وبلاگ روابط عمومی  این مطلب را مدیر گروه پژوهش های رسانه ای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد و افزود: ویکی لیکس و اهداف آن در نشست تخصصی مرکز تحقیقات استراتژیک مورد بررسی قرار می گیرند.
آقای دکتر محمد سلطانی فر، زمان برگزاری این نشست تخصصی را سه شنبه 23 آذرماه سالجاری از ساعت 10 تا 12 اعلام کرد.
همچنین وی از نشستی دیگر در تاریخ 14 دیماه سالجاری توسط این مرکز خبر داد و گفت: قرار است نشست تخصصي نقش ديپلماسي 2 در عرصه‌هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي كشور با حضور اساتید، صاحبنظران و کارشناسان این حوزه برگزار شده و مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.
خاطر نشان می شود جزئیات این دو نشست به زودی اعلام خواهد شد. 

۱۳۸۹ آذر ۱۵, دوشنبه

محدودیت در دسترسی به مطالب و کامنت

درود
دوستان
مدتی است که کامنت‌های ناشناس در وبلاگ گذاشته می‌شود و اخیرا کامنتی با نام من خورده بود که متعلق به من نبود. 
لطفا تصمیم بگیریم. آیا دسترسی به مطالب بلاگ و کامنت گذاشتن را محدود کنیم یا نه؟
لطفا همه دوستان اعلام نظر کنند.