۱۳۸۹ آبان ۹, یکشنبه

افزایش سطح دسترسی ها

دوستان
من به تمام کاربران و نویسندگان بلاگ سطح دسترسی admin دادم. الان همه شما همان اختیاراتی را دارید که صرفا من تا لحظاتی پیش داشتم. محمد معماریان عزیز گفته بود دموکراسی بهتر از دیکتاتوری می باشد ما هم قبول کردیم!
اکنون این شما و این بلاگ. 

یک دوجین مقاله در زمینه مدیریت رسانه

یک دوجین مقاله در زمینه مدیریت رسانه را می توانید از اینجا بردارید.

۱۳۸۹ آبان ۸, شنبه

کارهای کلاسی درس سیاست


همکلاسی‌های من در درس مبانی و اصول علم سیاست؛ لطفا موضوع‌های کار کلاسی برای این درس را به من اعلام کنید تا هفته آینده به جناب آقای میناوند اعلام کنم. قرار است هر نفر بین 15 تا 20 دقیقه در مورد موضوع پیشنهادی صحبت کنیم.
خود من قصد دارم روی فلسفه سیاسی کارل مارکس کار کنم.

۱۳۸۹ آبان ۷, جمعه

معرفی یک وبلاگ مفید

به عنوان یک مطالعۀ موردی جالب با نگاه ارتباطاتی بر روی مقولۀ تبلیغات، این پست از وبلاگ خانم دکتر شادی ضابط را از دست ندهید: نکاتی درباره تبلیغات اخیر برای حجاب

۱۳۸۹ آبان ۴, سه‌شنبه

خلاصه گزارش آشنایی با مهمترین رسانه‌های بین‌المللی نظام غرب منتشرشد

در این گزارش با مهمترین رسانه های غربی آشنا می شنویم. من مطلب را عینا از سایت دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها برداشتم. بخوانید.

بسمه‌تعالی

مهمترین رسانه‌های بین‌المللی نظام غرب

محمد مهدی انصاری

در دوره‌ای که به عصر سلطة رسانه‌ها معروف گشته و جریان بین‌المللی خبر و امپریالیسم رسانه‌ای غرب، شکل جدید و پیچیده‌تری از استعمار ملت‌ها و فرهنگ‌ها را در پیش گرفته، رسانه‌ها به‌ویژه در ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی به‌صورت جزئی از شبکة درهم تنیدة نظام سلطه اقتصادی و سیاسی درآمده‌اند و تنها در اختیار صاحبان قدرت و پول، جریان خبر هدایت می‌شود. تکنولوژی ارتباطات و جریان اخبار شکل امپریالیسم را از کشورهای توسعه‌یافته بر کشورهای در حال توسعه نشان می‌دهد و عملاً یک قطب‌بندی مرکز ـ پیرامون ایجاد گردیده که در آن، رسانه‌ها، در پی حفظ منافع و مصالح مرکز بوده و جریان رسانه‌ای و تبلیغاتی خود را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که هرآنچه بخواهند به‌راحتی در ذهن و فکر افکار عمومی حک کنند آن هم به نحوی که به این راحتی‌ها نتوان نسبت به اصلاح یا رفع آن اقدام کرد مگر اینکه مجدداً همین رسانه‌ها اراده کنند!

افتتاح نمایشگاه مطبوعات وخبرگزاریها

هفدهمين نمايشگاه بین المللی مطبوعات، خبرگزاري ها و پايگاه هاي اطلاع رساني روز دوشنبه 3/8/89 با حضور محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور- سيد محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي- محمد علي رامين، معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد و جمعي از مسئولان و اهالي رسانه در مصلي امام خميني (ره) افتتاح شد. در اين نمايشگاه كه از سوم تا دهم آبان ماه از ساعت 9 صبح الي 20 در مصلی برگزار مي شود، نمايندگان رسانه هاي داخلي و خارجي در 700 غرفه حضور دارند و از اين تعداد 41 غرفه به بخش دانشجويي اختصاص يافته است.حضورنمايندگان 175رسانه از 55 کشوردربخش بین الملل از ويژگيهاي برجسته نمايشگاه امسال است
فکر میکنم بازدید از نمایشگاه خالی از لطف نباشد و بتواند تجربیات خوبی را به همراه داشته باشد. امیدوارم همکلاسی های عزیز در صورت بازدید از نمایشگاه، تجربیات ارزشمند خود درباره نمایشگاه ودستاوردهای آن را در وبلاگ منتشرکنند

۱۳۸۹ مهر ۲۷, سه‌شنبه

عیدتون مبارک

با سلام خدمت دوستان گرامی، ولادت با سعادت
ثامن الحجج،حضرت امام رضا علیه السلام
روخدمت همگی شما تبریک عرض می کنم

۱۳۸۹ مهر ۲۶, دوشنبه

جلسه نقد کتاب نظریه‌ها و پژوهش‌های ارتباط جمعی


امروز من و محمد هنرمند و قاسم سرافرازی رفتیم دانشکده مطالعات جهان و نقد 4 نفر از اساتید بر روی آخرین ترجمه دکتر بدیعی را نظاره کردیم. عالی بود و جای شما خالی. درس‌ها داشت برای ما. این که چگونه یک کتاب را بدون تعارف باید نقد کرد. راجع به این کتاب و جلسه نقد حرف بسیار است که بعدا می‌نویسم. دوستان در چنین جلسه‌هایی بیشتر حضور داشته باشیم.

ارائه کلاسی اول درس روش تحقیق







خانم‌ها مهناز آقازمانی و سعیده جعفری اولین ارائه کلاسی درس روش تحقیق را امروز انجام دادند. در راستای اشتراک دانسته‌های علمی فایل ارائه این دوستان را از اینجا می‌توانید ببینید. این کار حسنه لطفا ادامه داشته باشد.

منابع جامع وکامل برای کنکور مدیریت رسانه

پیشنهاد می کنم تمامی همکلاسی های عزیز درصدهای کنکور(اگر تمایل دارید) و منابعی که برای کنکور مدیریت رسانه مطالعه کردید را در وبلاگ منتشر کنید. این جوری می تونیم منبع جامعی برای کسانی که می خواهند کنکور مدیریت رسانه بدهند فراهم کنیم. خود من هم برای شروع مطلب زیر را نوشتم. شما هم بنویسید.

منابع جامع وکامل برای کنکور مدیریت رسانه : (به ترتیب اولویت در هر درس)
درس مبانی ارتباط جمعی:
1. ارتباط شناسی، دکتر مهدی محسنیان راد، انتشارات سروش
2. نظریه های ارتباطات، دکتر علیرضا دهقان، انتشارات دانشگاه تهران

۱۳۸۹ مهر ۲۵, یکشنبه

کلاس زبان شنبه آینده تشکیل می‌شود

دوستان و همکلاسی‌های گرامی
کلاس زبان تخصصی، شنبه آینده یعنی اول آبان ماه تشکیل می‌شود. آقای منصوریان سفرشان را به تعویق انداختند. ضمنا ایشان به من گفتند خودمان را برای یک کوئیز آماده کنیم. ان‌شاا... که آماده باشیم.

۱۳۸۹ مهر ۲۴, شنبه

چند پیشنهاد برای افزایش همکاری

آقایان محمد معماریان و قاسم سرافرازی به دنبال این بودند که به نحوی همکاری و تعامل بین دانشجویان را بیشتر کنیم و از نیروی بالقوه موجود برای انجام کارهای علمی و تحقیقاتی استفاده کنند. من که حسابی خوشم آمده و پیشنهاد می کنم در این زمینه همفکری کنیم.
چند پیشنهاد؛
جلسه ای بگذاریم و در مورد نوع تعامل و همکاری ممکن حرف بزنیم.
پیشنهاد می کنم تمام یا حداقل بخشی از کارهای کلاسی مان را در بلاگ منتشر کنیم. باشد که هم دیگران استفاده کنند و هم با کمک همدیگر شاهد ارتقای دانش و مهارت هایمان باشیم.
خود من از همین هفته شروع به انتشار جزوه های کلاسی در بلاگ می کنم. این جوری فرایند آموزش پیوسته خواهد بود و همیشه.
در رابطه با موضوع های مرتبط با مدیریت رسانه و ارتباطات و مدیریت در بلاگ بحث کنیم.
این جلسه دوشنبه را هم پیشنهاد می کنم برویم. من که می روم.

ارائه کارهای کلاسی در وبلاگ

دوستان من 
پیشنهاد می کنم کارهایی که برای کلاس ارائه می کنیم را برای استفاده و اصلاح در وبلاگ منتشر کنیم. خودم برای شروع  اولین کار کلاسی مدیریت را اینجا منتشر می کنم. لطفا شما هم چیزی منتشر کنید.
تاریخ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایران را در سالهای 1750 تا 1900 میلادی مطالعه و بررسی کنید.
دوره تاریخی موردبررسی تاثیر سرنوشت‌سازی بر روی آنچه که اکنون ما هستیم داشته است. ما با این همه سابقه تاریخی چه شد که در دور آخر از اروپای متحول شده و آمریکای تازه متولد شده عقب افتادیم. صادق زیباکلام با ما چگونه ما شدیم و همچنین سنت و مدرنیته، رامین جهانبگلو با ایران در جستجوی مدرنیته، و موسی غنی‌نژاد با تجدد طلبی و توسعه در ایران معاصر و دیگران هر یک از زاویه‌ای به دنبال جواب این سوال بوده‌اند.
چرا بررسی این دوره تاریخی به طور خاص برای ما و تاریخ به طور عام برای مطالعه مدیریت اهمیت دارد؟ «بسیاری از دانشجویان می‌اندیشند که چرا تاریخ برای مدیران اهمیت دارد. دیدگاه‌های تاریخی، شیوه بازتری برای تفکر ایجاد می‌کنند، شیوه جستجوی الگوها و مشخص کردن این که آنها در دوره‌های زمانی تکرار می‌شوند.» [1]
با توجه به این که این گزارش برای درس مدیریت آماده شده به بررسی تاثیر این‌ سال‌‌ها در عدم شکل‌گیری مدیریت در ایران و همین طور عدم همکاری ما با اروپا و آمریکا در ایجاد علم مدیریت می‌پردازیم. مسئله را این طور تعریف می‌کنیم:
در این دوران دنیا دچار تغییر و تحولات فراوانی شد و علوم مختلفی از جمله مدیریت در پایان این دوران به شکل علمی بررسی و ایجاد شدند. اما در این سال‌ها در ایران چه گذشت که ما تاثیر و همکاری در ایجاد اصول مدیریت نداشتیم. اصول اقتصاد و مدیریت در جاهای دیگر شکل گرفت و بعدا به صورت یک بسته آماده وارد کشور ما شد. اصولی که در اروپا، آمریکا و ژاپن از روی بهترین روش‌های جواب داده شده استخراج شدند، در ایران بیشتر به افسانه‌سرایی می‌مانند و کار مدیریتی را هنوز هم جدا از علم مدیریت می‌دانند و هنوز هم مدیران موفق دولتی با تجربه و صرف هزینه‌های بیت‌المال تجربه و دانش مدیریتی کسب می‌کنند. آیا مهم است که اصول مدیریت در چه شرایطی از نظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایجادشده و آیا علت عدم بازدهی مدیریت در ایران به سال‌های آغازین شکل‌گیری مدیریت در دنیا بر می‌گردد؟

۱۳۸۹ مهر ۲۳, جمعه

نقدی در مورد ترجمه برای درس مدیریت


دوستان و همکلاسی‌های گرامی
لطفا روی این موضوع فکر کنید.
من خودم شدیدا موافق این هستم که بایستی شدیدا برای آیتم‌های مختلف درسی کار کرد. اما به نظرم کار این هفته درس نظریه‌های مدیریت چند اشکال اساسی داشت که بایستی راجع به این سبک تمرین با استاد صحبت کنیم تا در این روش تجدیدنظر کنند. ایراداتی که کار ترجمه داشت از این قرار است:
1.       مقاله حدود 10 هزار کلمه بود. با افزایش کمیت و کمبود زمان کیفیت کاهش می‌یابد. اگر عادت کنیم به تحویل کار کم کیفیت اصلا و ابدا خوب نیست. اگر بخواهیم کار با کیفیتی ارائه دهیم بایستی فشار بیش از حدی به خودمان بیاوریم که با توجه به مشغولیت‌های روزمره و درس‌های دیگر ممکن نیست.
2.       به نظرم بهتر بود کل مقاله را می‌خواندیم و برداشتمان از آن را می‌نوشتیم. این جوری هم مقاله دراکر را خوانده بودیم و هم هر کسی برداشت خودش را می‌نوشت. ترجمه صرف بیشتر به درد کلاس زبان می‌خورد.
3.       در این روش از تمرین تحلیل و یادگیری وجود نداردو بیشتر تاکید بر کار ترجمه است.
این نظر من بود. لطفا شما هم چیزی بگوئید. موافقید یا مخالف؟

نقد کتاب نظریه‌ها و پژوهش‌های ارتباط جمعی


دوشنبه این هفته (26 مهر) جلسه نقد کتاب نظریه‌ها و پژوهش‌های ارتباط جمعی در دانشکده مطالعات جهان دانشگاهع تهران برگزار می‌شود. مترجم این کتاب دکتر نعیم بدیعی است و علاوه بر او دکتر حسین علی افخمی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر محمد مهدی منتظر قائم، دکتر تژا میرفخرایی حضور خواهند داشت.
این جلسه از ساعت 3 تا 6 بعدازظهر در سالن حنانه دانشکده است. دانشکده مطالعات جهان هم در خیابان کارگر شمالی، بالاتر از جلال، خیابان شانزدهم قرار دارد.
پیشنهاد می کنم دوستان در این جلسه حضور داشته باشند. من خودم سعی می کنم باشم.

وردی نژاد از دانشگاه تهران بازنشسته شد/ اظهارات وردی نژاد

شاید یکی از فرصتهای دوره دانشگاه هم صحبتی و هم نشینی با اساتیدی مانند دکتر فریدون وردی نژاد و دیگران باشد. آن طور که پیش می رود یکی یکی بایستی شاهد دور کردن این اساتید از محیط دانشگاه باشیم. اولین بار در کلاس خانم دکتر بهرامی موضوع را شنیدیم و من یکی که شوکه شدم. این هم خبر مهر در این مورد.
فریدون وردی نژاد که از سال 72 به مدت 8 سال مدیرعامل خبرگزاری ایرنا بود و در دانشگاه نیز ، "مدیریت رسانه" تدریس می کرد به جمع اعضای هیئت علمی بازنشسته دانشگاه تهران پیوست.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر وردی نژاد با مرتبه علمی استادیاری به عنوان عضو هیئت علمی رسمی قطعی دانشگاه تهران تدریس می کرد و در زمینه "مدیریت بحران و رسانه ها" و "جامعه شناسی خبر" دارای تألیف های متعدد است.
فریدون وردی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه به استناد تصمیم هیئت امناء دانشگاه تهران بازنشسته شده ام ، گفت: یک روز پس از مراجعه به دفترم مشاهده کردم حکم بازنشستگی ام روی میزم است. هیچ خبر قبلی هم نداده بودند. وسایلم را جمع کردم و آمدم بیرون. لذا ارتباطم با دانشگاه تهران قطع شده است.
فریدون وردی نژاد افزود : 15 شهریور ماه بازنشستگی‌ام را به استناد قانون خدمات کشوری ابلاغ کردند. چند روز پس از آن حکم جدیدی آمد که در این حکم جدید استناد بازنشستگی ام از "قانون خدمات کشوری" به "مصوبه هیئت امناء دانشگاه تهران" تغییر یافته بود.
وی خاطرنشان کرد: ظاهرا استناد قبلی غیر قانونی بود چون یک عضو هیئت علمی بر اساس قانون خدمات کشوری باید دست کم 35 سال خدمت و بالای 65 سال سن داشته باشد تا بازنشسته شود. اما در صورتی که تمام سوابقم از اول انقلاب را هم جمع می کردند به 35 سال نمی رسید لذا استنادی که برای بازنشستگی ام در نظر گرفته بودند را تغییر دادند و عنوان کردند هیئت امناء تصمیم گرفته است.
 
وردی نژاد از دکتر عابد جعفری و دکتر داود کریمی دستجردی به عنوان دیگر اعضای هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران نام برد که همزمان و مشابه وی بازنشسته شده اند و به مهر گفت: شخصا اعتراض و صحبتی نداشته ام ولی برخی همکاران که بازنشسته شدند اعتراض کرده بودند که آنچه تحت عنوان قانون خدمات کشوری به عنوان استناد بازنشستگی شان قرار گرفته است، غلط است. لذا چون سابقه مان 35 سال نبود دانشگاه نیز استناد حکم بازنشستگی را تغییر داد و اعلام کرد هیئت امناء دانشگاه تهران تصمیم گرفته که بازنشسته شوید.
 
این عضو هیئت علمی بازنشسته دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه آیا مذاکره ای از سوی دانشگاه برای ادامه همکاری صورت گرفته است ، گفت: رئیس دانشکده مدیریت گفت از دانشگاه تهران ابلاغیه ای آمده که به هیچ وجه برای این اساتید - حتی به صورت قراردادی و به شکل کمکی - کلاس نگذارید. فقط پایان نامه های قبلی دکتری و کارشناسی ارشد که از قبل داشته ام را ادامه می دهم تا دانشجویان فارغ التحصیل شوند.
 
فریدون وردی نژاد درباره ابلاغ حکم بازنشستگی اش نیز گفت: هنوز حکم کارگزینی به ما ارائه نشده است. فقط ابلاغ رئیس دانشگاه تهران را دریافت کردیم. نه رئیس دانشگاه و نه رئیس دانشکده درباره بازنشستگی ام با بنده هیچ مذاکره و صحبتی نکردند. فقط یک روز به دفترم مراجعه کردم و مشاهده کردم حکم بازنشستگی ام روی میزم است. هیچ خبر قبلی هم نداده بودند.
 
این عضو هیئت علمی بازنشسته دانشگاه تهران با بیان اینکه "ارتباطم با دانشگاه تهران قطع شده است" با یادآوری اینکه با مرتبه استادیاری بازنشسته شده است ، گفت: از ماهها قبل برای ارتقا به دانشیاری اقدام کرده بودم اما پرونده را به هر دلیل فعال نکرده بودند. نه افت علمی داشتم، نه ...، ولی به هر حال تصمیم گرفتند و تقدیر چنین بود.
 
یادآوری می شود فریدون وردی نژاد از سال 72 به مدت 8 سال مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) بود. تاسیس دانشکده خبر در خبرگزاری جمهوری اسلامی و راه اندازی روزنامه ایران  از مهمترین اقدامات وی در دوران مدیر عاملی ایرنا محسوب می شود.
 
این فعال رسانه ای در سال 80 همزمان با واگذاری مسئولیت خبرگزاری ایرنا، این بار در کسوت یک دیپلمات عازم چین شد تا مأموریت چهار ساله ای را به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین به اتمام برساند.
 
عضویت در کمیته سیاسی، علمی و راهبردی سند چشم انداز 20 ساله نظام در مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضویت در کمیته سیاست خارجی و روابط بین الملل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از فعالیت هایی است که وردی نژاد از سال 86 پیگیری می کند.
 
مدیریت استراتژیک منابع انسانی، خط مشی گذاری عمومی، مدیریت تغییر، ژئوپولیتیک اطلاعات، جامعه شناسی، روانشناسی سیاسی، سیر اندیشه های سیاسی و تحول نهاد های اداری، روابط بین الملل، سیاستگذاری خبری، ارتباط شناسی، افکار عمومی و جنگ روانی و سیستم های اطلاعات مدیریت پیشرفته از جمله محورهایی است که این عضو هیئت علمی بازنشسته در دوران تدریس خود ارائه کرده است.

۱۳۸۹ مهر ۱۸, یکشنبه

۱۳۸۹ مهر ۱۷, شنبه

اولین پست

درود
این اولین پست این وبلاگ است.
این وبلاگ متعلق به دانشجویان مدیریت رسانه دانشگاه تهران، ورودی 89 است.
در این وبلاگ قرار است تجربیاتمان در مورد مدیریت رسانه را دراختیار هم بگذاریم. دامنه مطالب این بلاگ تمام موضوعات و مطالب مربوط به کلاس های درسی دانشگاه و همچنین هر مطلب مفیدی در زمینه مدیریت رسانه است.
امیدوارم در این دو سه سالی که در دانشگاه هستیم این وبلاگ کانال ارتباطی مناسبی باشد.